söndag 11 juli 2010

Sömn och symptom etc

Även om jag, i motsats till Elin, inte direkt har haft några kroppsliga symptom på våran graviditet än så länge kan jag meddela att de senaste månaderna inte på långa vägar passerat obemärkta. Däremot har allt från tankar rörande hur livet kommer att te sig efter att den lille har dykt upp, funderingar gällande namn och hur vi ska planera föräldraledigheten till mer praktiska tankar som att man kanske skulle barnsäkra fönstren när jag ändå är igång och sätter upp gardinstänger.

Andra mer fysiska och psykiska märkbara effekter är att jag väldigt ofta, även om det nu lugnat ner sig något på senare tid, vaknar av att Elin beter sig märkligt nattetid. Tidigare har jag stått för sömnprat och diverse störningar men de senaste månaderna har jag blivit brädad på den fronten med råge då Elin mer eller mindre agerat väderkvarn i sömnen och väckt mig med allehanda slag, sparkar och märkligt sömnsnack. Att Elin under en period hade en kroppstemperatur som utan tvekan låg närmare 40 grader och upplevde att hon frös gjorde att hon ville krypa nära på nätterna för att värma sig bidrog inte heller till en god nattsömn under en period.

Just nu verkar vi dock vara inne i en period där lugnet i vardagen, tillsvidare, är återställt. Så det är bara att passa på att njuta av sömniga nätter i väntan på att få de första bilderna av den lille på ultraljudet om några veckor.

/J

1 kommentar:

  1. åh vilka gulliga kläder! förstår att ni inte kan låta bli! Ester, Ingrid och Signe? Henning? puss puss från mammahjo

    SvaraRadera