söndag 22 augusti 2010

Nu ska vi läsa etc.

Det har regnat mer eller mindre hela helgen men inte gör det något. Istället för att njuta av sol och värme har vi istället avnjutit mörka, höstlika, kvällar tillsammans med vackra vänner och god mat. Om ingen annan tänker göra anspråk på att göra slag i saken tänker jag här med kungöra att sommaren (in)officiellt är över för denna gång. Ganska skönt skulle jag säga då höstens kvällar brukar innebära att man får krypa upp i fåtöljen med en filt och bara njuta av oväder och vind utanför fönstret, utan att på något sätt bli stressad över att lediga dagar regnar bort.

Medan Elin jobbat och slitit för brödfödan, mer eller mindre hela helgen, har jag spenderat mina lediga stunder i lillskorpans rum. Bland annat har en hylla satts upp ovanför byrån/skötbordet och barnrummet börjar nu långsamt bli mer och mer likt just ett barnrum istället för att, som tidigare, mer fungerar som någon typ av förvarning för diverse saker som inte haft någon riktig plats i vårat hem.

Hem från vår semester hos mina föräldrar i Hjo fick vi med oss lite smått och gott till skorpan. Tyvärr har mycket av sakerna från min uppväxt försvunnit eller blivit utlånade men några godsaker hittade jag i alla fall. Bland annat hittade jag åt en gammal läsebok, Nu ska vi läsa, från sent 50-tal med underbara illustrationer . Det är i alla fall ganska lätt att konstatera att det har hänt en del med innehållet i skolböckerna sen det glada 50-talet. Dessutom fick skorpan en speldosa i form av en räv och en skallra i form av en morotsbil när vi passerade ett av alla IKEA-varuhus på vår väg hem genom Sverige.





2 kommentarer: