onsdag 22 september 2010

Ny vecka etc..

Ännu en vecka har passerat och nu ligger 25 veckors graviditet bakom oss och vi är inne i vecka 26. Enligt vad man kan läsa sig till så är det i denna vecka som våran bäbis öppnar sina ögon och kan nu reagera på ljus. För övrigt så samlar bäben mest på sig fett just nu så att den är så där rund och go när det är dags för den att komma ut. Om 5 dagar är det mindre än 100 dagar kvar till att bäbisen ska komma ut till oss. Det börjar kännas nära nu faktiskt.
  • Du är gravid i vecka 25+0 (läs mer).
  • Bebisen väger c:a 835 gram. *
  • Bebisen är c:a 34 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 62% av graviditeten.
  • Du har 104 dagar till förlossningen.
Magen växer och jag börjar känna mig otymplig och klumpig. Det är jobbigt att böja sig ner och att sitta framåtlutad i soffan. Får lätt andnöd och känner mig allmänt tung i kroppen. Men det hör till och jag blir med glädje en vaggande, pustande och långsam barbamamma. Det börjar dessutom vara dags att införskaffa sig stödstrumpor. För nu kan man se precis var mina strumpor slutat på vaden trots att jag tog av mig den för över en timme sedan.

Imorgon ska jag tillbaka till barnmorskan igen för att kolla blodsocker och sf-mått. Förhoppningsvis ligger mitt socker bra och sf-kurvan planat ut lite, för jag vill inte hamna i någon graviditetsdiabetesutredning. Nej, jag hoppas allt är bra så att jag återigen kan få äta lite godis utan dålig samvete. I lagom mängd såklart..

1 kommentar: