måndag 27 september 2010

Tiden går fort när man har kul(a)..

Idag är det 99 dagar kvar till beräknad förlossning. Känns skönt att vara nere på tvåsiffrigt och att vi imorgon går in i den tredje och sista trimestern. Känns som att tiden går fort och är bra för då är det snart januari och vi får träffa våran lilla sprattelunge. Förövrigt har kan jag numera lägga till underbenskramper i raden av graviditetsrelaterade krämpor. Ska rådfråga barnmorskan på nästa besök om jag ska knapra i mig lite magnesium eller om hon har några andra tips och trix. Min svullna anklar och fötter motverkar jag nu genom att spatsera omkring i stödstrumpor på dagarna. väldigt bekvämt faktiskt. Har även inhandlat ett stödbälte att ta till de dagar då jag gått och stått mer än vanligt, samt att ha vid promenader. Detta för att undvika trötta svankmuskler samt smärtande ligament i ljumskarna.

Barnmorskebesöket förra veckan gick både bra och dåligt. Mitt blodsocker var bra, men magen hade fortsatt att växa med en hiskelig fart, så jag måste nu genomgå ett sockerbelastningsprov. Detta prov går ut på att efter 12 timmars fastande dricka 1 liter sockerlösning för att se hur kroppen hanterar detta. Jag får kväljningar bara av tanken, så det är inget jag ser framemot. Men allt för bäbisen såklart. För övrigt hade jag gått upp 2 kg till i vikt sedan senaste besöket vilket innebär att jag nu ligger på totalt +7 kg.

Måndag till veckan drar föräldragruppen igång. vid 4 tillfällen ska vi få träffa andra blivande föräldrar och prata om sådant som hör graviditet, förlossning och föräldraskap till. Ska bli spännande och säkert lärorikt för noviser som oss. Mest intressant ska det bli att prata förlossning. Är mycket spänd och förväntansfull över detta med förlossningen och jag hoppas att lite utbildning i ämnet ska göra mig ännu mer taggad.

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar