onsdag 8 september 2010

v.23+0 och besök hos barnmorskan

Ny vecka idag och nytt besök hos barnmorskan. Vi kollade lite blodsocker, blodvärde samt fick lyssna på hjärtljud och mäta hur stor magen är, så kallat symfys-fondus-mått.
Inte helt nöjd efter dagens besök då magmåttet var för stort. Enlit min barnmorska så har jag ett SF-mått som man vanligtvis har vi vecka 26-27. Detta kan vara ett tecken på att det är mycket fostervatten eller att jag håller på att utveckla graviditetsdiabetes. Mitt blodsocker var lite högt, men jag hade också ätit, fil, flingor och socker till frukost, något som det nu är helt slut med. Fick en extra tid hos barnmorskan om två veckor för att mäta magen igen samt kolla ett nytt blodsocker. Inget att oroa sig över sa hon, men helt lugn och tillfreds med det hela är jag inte. Men det kändes bra att jag fick en extra tid och att de håller koll. Mitt blodvärde var dock bra, så tröttheten jag känt senaste tiden beror nog mer på graviditet, jobbstress och sömnbrist. Har även gått upp i vikt sedan förra besöket, + 5 kg.

Vi fick i alla fall lyssna på vår bäbbe, som har ett hjärta som pickar på i 150 slag i minuten. Helt normalt. Han/hon fick även till en spark under undersökningen som hördes rejält i dopplern.

  • Du är gravid i vecka 23+0 (läs mer).
  • Bebisen väger c:a 581 gram. *
  • Bebisen är c:a 29.6 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 57% av graviditeten.
  • Du har 118 dagar till förlossningen.
hämtat från www.blimamma.se

4 kommentarer:

  1. Det är skönt att veta att de kollar upp allting och inte bara struntar i en :) det är toppen tycker jag :)
    Men annars tyckte jag att det såg bra ut :)
    Hur mycket i vikt har du ökat sen början av graviditeten?

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det är samma där + 5kg. Under de första tre månaderna gick jag inte upp något.

    SvaraRadera
  3. Ja jag instämmer med Åsa, dom verkar noggranna:) Magen måste växt på sig då iaf! du som inte tyckte den var så stor;) det är säkert bara en stor bebbe, eller mycket fostervatten ja.Inge mer gosaker då förstår jag! Kram

    SvaraRadera
  4. Det känns riktigt bra att de har koll på dej Elin! Kollade på era fina bilder på skorpmagen - Underbart! Jag kan inte fatta att tiden går så fort och busebebben bara växer, eller är det två? Puss på er!/mammahjo

    SvaraRadera