onsdag 15 december 2010

update etc...

Det är nu 20 dagar kvar till beräknad födelse. Från och med idag 37+ 0 räknas barnet som fullgånget. Bebisen kan komma när som helst och kommer att vara ute hos oss om som längst ca 5 veckor, då man startar förlossningen om den inte kommit igång själv. Läskig tanke men vi längtar nu mer än någonsin.

Idag har vi varit hos barnmorskan på kontroll. Allt såg bra ut och om lillskorpan vill komma ut nu så är det helt okej. Huvudet är ruckbart, men har sjunkit ner i bäckenet så det är ingen fara om förlossningen skulle starta med vattenavgång. Hjärtljuden låg kring 138 och Sf-måttet ökat med 1 cm sedan senaste besöket. Vågen visade på -1 kg sedan förra gången vilket innebär att jag totalt gått upp 14 kg nu totalt. Misstänkte att jag skulle ha gått ner eller åtminstone inte gått upp mer då jag tycker att jag inte är lika svullen längre om fötterna, och framför allt mindre svullen i ansiktet. Hb-värdet hade sjunkit igen vilket troligen beror på att jag är lite förkyld, men ska skärpa mig vad gäller att ta mina järntabletter så ska det nog bli ordning på det värdet igen. Fick även min journal utskriven så att vi kan ta med den till Skellefteå över jul ifall vi behöver föda skorpan där.

John jobbar eftermiddag i veckan vilket innebär att han verkligen är borta hela dagen och kommer hem sent. Tråkigt tycker jag, men jag har i veckan försökt roa mig bästa jag kunnat, men lite städning och fix inför skorpans ankomst. Dessutom har vi varit på socialtjänsten och skrivit på papper, så nu är John även juridisk pappa till skorpan. Känns skönt att ha det klart redan nu så man slipper ta sig dit sen med bebis och allt vad det innebär.

Igår var jag även och fikade men en av tjejerna i får föräldragrupp. Det var hur kul som helst att få prata av sig lite med nån som är i samma sits just nu, om tanka inför förlossningen osv. Vi bestämde att vi skulle ses igen fler gånger, vilket jag verkligen ser framemot. Känns otroligt klyschigt, men det kändes faktiskt som att vi känt varandra länge. Förhoppningsvis har jag hittat en ny kompis.

Idag har jag också fått lite social stimuli då Sofia, en kollega från jobbet kom förbi på en fika. Det var riktigt trevligt. Sofia hade med sig lite bebisgrejer efter sina pojkar som nu är 2 och 4 år. Så vi fick en babyfilt och vagnmobil bland annat. Mycket uppskattat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar